مدل خوشه ای محتوا یا تاپیک کلاستر چیست؟ چطور topic cluster بسازیم؟

راستش را بخواهید قبلا زمانی که حرف از سئو میشود، بیشتر از همه صحبت هایی در مورد بک لینک و سئو خارجی به گوش میرسید و نقش محتوا به شدت کم رنگ بود. اما در همین 4/5 سال گذشته و با تغییراتی که در الگوریتم های گوگل به وجود آمد، به مرور نقش محتوا پررنگ شد تا جایی که امروز برای سئو شدن سایت، باید بخش اعظمی از حواس مان را به محتوا بدهیم و حتی استراتژی های مختلفی برای تولیدش داشته باشیم.

در حال حاضر، یکی از بهترین استراتژی های ساخت محتوایی که مورد توجه قرار گرفته، مدل محتوای خوشه ای یا همان TOPIC CLUSTER است. به تجربه میگویم که اجرای درست و صحیح تاپیک کلاستر در سایت، در ترافیک تان غوغا میکند! در این مقاله میخواهم به شما هر چیزی که باید در مورد این مدل محتوا بدانید را توضیح بدهم. از نکات ریز و جزئی تا تکنیک هایی که به طور تجربی آنها را یاد گرفته ام. با من همراه باشید:

مدل خوشه ای محتوا یا topic cluster چیست؟

cluster چیست؟ اگر با دنیای تولید محتوا در سایت آشنا باشید، میدانید که ما مدل های مختلفی برای ساخت محتوا داریم. مدل محتوای همیشه سبز، آسمانخراش، محتوای map و… که همه آنها را در دوره 7 سبک محتوا و همینطور دوره مگاسئو معرفی کردم.

اما شاید بتوانم بگویم گل سرسبد این مدل های محتوایی، مدل خوشه ای محتوا یا تاپیک کلاستر است.

همانطور که از اسمش هم پیداست، این مدل یک حالت محتوای خوشه ای و با جزئیات است. این یعنی اگر قبلا محتواهایی تولید میکردید که هر کدام یک مقاله جداگانه و مستقل بودند، در تاپیک کلاستر باید محتواهایی بسازید که به شکل ستون و زیرمجموعه ساخته شده اند.

به عنوان مثال مقاله دیجیتال مارکتینگ یک مقاله ستونی و مقالات ایمیل مارکتینگ چیست، تولید محتوا چیست، تبلیغات اینترنتی چیست و… هم به عنوان زیرمجموعه های این مقاله ستونی هستند و بین اینها یک جریان لینک داخلی هم وجود دارد.

البته نگران نباشید، در ادامه با مثال های دقیق تر و توضیح بیشتر، کاری میکنم به یک متخصص تولید محتوای تاپیک کلاستر تبدیل شوید. بگذارید از اینجا شروع کنم:

pillar page چیست؟

پیلار پیج اصل و اصول محتوای خوشه ای است. در واقع محتوای پیلار، ستون اصلی هر تاپیک کلاستر است. همانطور که گفتم ما داریم در مورد یک مدل محتوای خوشه ای صحبت میکنیم. در واقع وسط این خوشه، یک محتوای پیلار یا ستون قرار گرفته.

به عنوان مثال اگر بخواهیم یک خوشه محتوا با موضوعاتی مثل بررسی کیفیت فرش، برندهای معتبر فرش، تفاوت فرش 700 و 1200 شانه داشته باشیم، اینها ابتدا به یک محتوای ستونی نیاز دارند: راهنمای خرید فرش.

در گذشته اگر قرار بود یک محتوا با کلمه راهنمای خرید فرش بنویسیم، احتمالا به سراغ مدل آسمانخراش رفته و یک مقاله 5 هزار کلمه ای کامل و عمیق مینوشتیم. مقاله ای که تمامی موضوعات پیرامون را در بر میگیرد و در هر کدام هم عمیق میشود. اما امروز که صحبت از تاپیک کلاستر است، همان محتوا را با حدود 2 تا 3 هزار کلمه متن مینویسیم! چرا؟ یعنی آن را ناقص میکنیم؟

نه در این محتوا هم دقیقا تمامی موضوعات زیرمجموعه و جزئی را مورد بررسی قرار میدهیم، اما این بار، به جای اینکه در مورد هر کدام مقدار زیادی متن بنویسیم، به جای عمیق شدن در زیر مجموعه ها، یک خلاصه نوشته و مخاطب را ترغیب میکنیم تا برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله آن سر بزند.

مثلا به جای اینکه در مقاله راهنمای خرید فرش حدود 800 کلمه در مورد برندهای معتبر فرش صحبت کنیم، نزدیک به 200 کلمه متن در موردش نوشته و سپس با دادن یک لینک داخلی، به مخاطب میگوییم که برای خواندن توضیحات بیشتر، به مقاله برندهای معتبر فرش مراجعه کن.

پس تا اینجا فهمیدیم که

  • پیلار پیج، یک محتوای جامع کامل اما نه چندان عمیق است،
  • در این مقاله در مورد هر موضوع زیر مجموعه کمی توضیح داده میشود،
  • سپس از آن به موضوعات زیرمجموعه لینک داخلی داده میدهیم.

حالا به سراغ تاپیک ها برویم:

cluster page چیست؟

ابتدا این را بگویم: ما به کلِ این مدل محتوا، تاپیک کلاستر یا مدل محتوای خوشه ای میگوییم. حالا بخشی از این مدل، با نام کلاستر، کلاستر کانتنت یا cluster page شناخته میشود. پس این بخش را با خود نوع محتوای تاپیک کلاستر اشتباه نگرفته و بدانید که کلاستر بخشی از کل استراتژی است.

اما صفحات cluster content چه چیزی هستند؟ اینها دقیقا همان محتواهای ریز و جزئی هستند. در واقع اگر مقاله راهنمای خرید فرش را به عنوان پیلار پیج در نظر بگیریم، محتواهای تاپیک میشوند محتواهایی مثل: بررسی کیفیت فرش، برندهای معتبر فرش، تفاوت فرش 700 و 1200 شانه و… .

اینها مقالاتی هستند که هر کدام شان یک موضوع جزئی و زیر مجموعه موضوع اصلی را به طور کامل پوشش داده و تمامی سوال های مختلف در مورد آن را جواب میدهند. دقت کنید که ما هم از محتوای پیلار به این صفحات لینک میدهیم و هم از این صفحات لینک به محتوای پیلار داده میشود.

با یک مثال بهتر موضوع را درک کنیم…

البته در ادامه به طور کامل مراحل نوشتن تاپیک کلاستر را به شما توضیح میدهم اما یک مثال دیگر در این بین میتواند به یادگیری بهترتان کمک کند.

من بعد از تحقیقات کلمات کلیدی، متوجه شدم مخاطبانم کلمات زیادی را برای رسیدن به صفحات سایت یکی از مشتریان جستجو میکنند. یک دسته از کلماتی که به همدیگر ارتباط داشتند را جدا کردم. اینها بودند:

  • راه های لاغری،
  • لاغری با طب سنتی،
  • لاغری با عمل ساکشن،
  • لاغری با ورزش،
  • لاغری با تغذیه و رژیم،
  • و…

خب، حالا با توجه به شناختی که من از مخاطبانم دارم و البته با توجه به شناختی که از خود موضوع دارم، میدانم که موضوع اصلی و پر جستجو در بین این کلمات، عبارت “راه های لاغری” است. در ادامه موضوعات زیرمجموعه هم همان کلمات لاغری با طب سنتی و… هستند.

حالا یک مقاله 3 هزار کلمه ای برای انواع راه های لاغر شدن مینویسم و در آن هر کدام از این موضوعات مثل لاغری با طب سنتی و… را به طور خلاصه توضیح میدهم. در ادامه هم به مخاطب میگویم برای مطالعه بیشتر، به سراغ هر محتوای کلاستر برود و به آنها لینک میدهم. علاوه بر این، از هر کدام از محتواهای تاپیک هم یک لینک به پیلار میدهم.

همانطور که مشاهده کردید، محتوای پیلار یک کلمه پر سرچ با موضوعی اصلی و کلی است. اما کلاسترها مقالاتی با جستجوی پایین تر، اعتبار و محبوبیت کمتر هستند که پیرامون محتوای اصلی نوشته میشوند.

یادتان باشد، pillar page به هیچ عنوان یک محتوای ناقص و کوتاه نبود. در واقع این محتوا تمامی موضوعات زیرمجموعه لازم را به مخاطب توضیح میدهد اما در هیچ کدام عمیق نشده و پیشنهاد میکند برای خواندن یک مطلب عمیق تر، به سراغ محتواهای جزئی بروید.

محتوای پیلار چند کلمه باشد؟

همیشه در تمامی دوره های آموزشی با چنین سوالاتی روبرو میشوم (سوالاتی که نیاز به جواب عددی ثابت دارند) و همیشه هم میگویم که در سئو عدد ثابتی وجود ندارد. اینکه محتوای پیلار شما چند کلمه باشد، قطعا به کلمه کلیدی و موضوع برمیگردد. مثلا اگر قرار باشد یک پیلار با موضوع “سئو” تهیه کنید، خب احتمالا یک محتوای 1 تا نهایتا 1500 کلمه به دردتان میخورد.

اما اگر کلمه کلیدی پیلار کلمه “کسب و کار اینترنتی” باشد، احتمالا باید محتوایی در حدود 2 تا 4 هزار کلمه بنویسید. چرا؟ چون موضوع سئو را میتوانید با یک مقاله کوتاه به مخاطب آموزش بدهید و کسب و کار اینترنتی را با یک مقاله نسبتا طولانی. به طور کلی پیلارها محتواهایی بین 1 تا 5 هزار کلمه هستند.

نحوه لینک سازی در محتوای تاپیک کلاستر به چه صورت است؟

در اغلب مواقع زمانی که در دوره ها صحبت از محتوای تاپیک کلاستر میکنم، خیلی از مخاطبان در مورد این سوال میکنند که چطور باید بین این محتواها لینک سازی داخلی انجام بدهیم؟

ببینید، به طور کلی روال اصلی به این شکل است که محتوای پیلار و اصلی به محتواهای کلاستر و جزئی لینک داخلی و بدهد و در ادامه محتواهای کلاستر هم به محتوای اصلی لینک داخلی بدهند. اما در واقع این به معنی وجود محدودیت نیست. یعنی شما میتوانید حتی بین کلاسترها هم لینک سازی داخلی کرده و به آنها لینک بدهید. علاوه بر این حتی میتوانید از محتوای پیلار یا کلاستر خودتان به دیگر محتواها و صفحات و محصولات سایت خودتان هم لینک داخلی بدهید. پس خودتان را به اینها محدود نکنید.

 

محتوای آسمانخراش یا topic cluster ؟!

تا همین یکی دو سال پیش محتوای آسمانخراش یک نوع محتوای به شدت ارزشمند و باکیفیت محسوب میشد. منظور از آسمانخراش، محتواهای طولانی و عمیق هستند. مثلا یک محتوا در مورد راهنمای خرید فرش که تمامی جزئیات را هم درون خودش به طور عمیق توضیح بدهد. به این ترتیب دیگر نیاز به نوشتن محتواهای جزئی دیگر هم احساس نمیشد.

هنوز هم آسمانخراش برای خیلی از مخاطبان یک نوع محتوای به شدت ارزشمند محسوب میشود. اما خب حداقل من که یکی دو سال است به سمت تاپیک کلاستر آمده ام و اتفاقا بازخورد خوبی هم در سایت فرین آکادمی و هم در پروژه های سئو دیگر گرفته ام. حالا میخواهم به این سوال جواب بدهم که چرا تاپیک کلاستر بهتر از آسمانخراش است؟

کلاسترهای پر سود

در حالت عادی و زمانی که از آسمانخراش استفاده کنید، شما یک مقاله ارزشمند و غنی دارید که خب احتمال رتبه گرفتن آن روی کلمه کلیدی اصلی هم به شدت بالاست. اما مشکل این است که متاسفانه این مقالات طولانی قدرت کمی روی کلمات اضافه خودشان دارند.

این یعنی احتمال دارد مقاله راهنمای خرید فرش شما روی همین کلمه به صفحه اول رسیده و کلیک زیادی دریافت کند اما احتمالش کم است که بتواند روی کلماتی مثل برندهای معتبر فرش، تفاوت فرش 1200 شانه و 700 شانه و… رتبه بگیرد. به این ترتیب احتمالا ترافیک این کلمات را از دست میدهید.

اما مدل محتواهای تاپیک کلاستر با توجه به اینکه روی هر کلمه یک مقاله جداگانه و اختصاصی دارد، به احتمال زیاد روی هر کدام هم رتبه خوبی گرفته و ترافیک سایت شما را افزایش میدهد.

نکات کنکوری در مورد کلاسترها

قبل از اینکه بخواهم در مورد مزایای تاپیک کلاسترها و… صحبت کنم، بگذارید ابتدا چند نکته کنکوری در مورد آنها را به شما توضیح بدهم:

  • تاپیک کلاستر نوع محتوایی است که برای هر کلمه کلیدی هم قابل اجرا نیست. در واقع بعضی کلمات هستند که بهتر است روی آنها محتواهای معمولی یا آسمانخراش بنویسید. کدام؟ آن دسته از کلماتی که جستجوی خیلی زیادی دارند، اما زیر مجموعه دار نیستند. باز هم ویدیو پایین که بخشی از دوره 7 سبک محتوا است را مشاهده کنید تا بهتر متوجه قضیه شوید:

  • حین پیدا کردن کلمات کلیدی، همه حواس تان را جمع کنید تا بتوانید کلمات پیلار را پیدا کرده و با آنها تاپیک کلاستر بسازید. هر چه پیلار بیشتری داشته باشید، قطعا باید کلاسترهای بیشتری هم ساخته و به این ترتیب محتوای سایت تان غنی میشود.
  • قرار نیست جریان لینک داخلی بین مقالات سایت شما به شکل اسپمی جلو برود. این یعنی قرار نیست در هر خط از محتوا به چند صفحه لینک داده و کاربر را اذیت کنید.
  • یادتان باشد در هر سایت ممکن است چندین تاپیک کلاستر وجود داشته باشد.
  • اصولا کلاسترهایی که از تاپیک کلاسترهای مختلف به آنها لینک داده میشوند و بین همه آنها مشترک هستند، با عبارت Bridge نام گذاری میشوند. اینها به نوعی خودشان محتواهای مهم و پرسرچ سایت ما هستند.

مزایای محتوای خوشه ای

خب، برویم و ببینیم که محتوای خوشه ای چه مزیتی نسبت به انواع دیگر محتوا دارد. بعد از این سرفصل هم به سراغ نحوه اجرای این نوع استراتژی میرویم.

1. پادشاه گوگل شوید

طبق تجربه ای که این چند سال در سئو سایت داشتم، به جرئت به شما میگویم که لینک داخلی قدرتش خیلی بیشتر از چیزی است که تصور میکنید. ابتدا تصویر پایین را ببینید:

در واقع این تصویر نتیجه آزمایشی است که سایت هاب اسپات انجام داده و طبق آن ثابت کرد که بهبود رتبه سایت در گوگل با تعداد لینک های داخلی سایت رابطه مستقیم دارد. علاوه بر این، Ninja Outreach هم با ایجاد یک کمپین ساخت لینک داخلی، متوجه شد که توانسته ترافیک سایتش را 40 درصد افزایش بدهد.

همانطور که تا اینجا هم متوجه شدید، لینک داخلی یکی از مهم ترین جزئیات در مدل محتوای خوشه ای است. لینک داخلی که از محتواهای پیلار به کلاسترها و برعکس داده میشود و همینطور لینک داخلی بین محتواهای کلاستر. وجود این لینک های داخلی به مرور باعث افزایش قدرت صفحات و در نهایت بهبود سئو سایت شما میشود. به همین دلیل است که محتواهای تاپیک کلاستر سئو قدرتمندی داشته و اغلب در صفحات اول قرار میگیرند.

2. هزینه ها را کاهش بدهید

اغلب محتواهای کلاستر شما، محتواهایی هستند که کلمه کلیدی کم رقابت و طولانی دارند. به همین دلیل آنها در مدت زمان کوتاهی رتبه میگیرند. بعد از اینکه یکی یا چند تا از کلاسترها رتبه گرفتند، بقیه صفحات سایت شما هم راحت تر رتبه گرفته و سئو میشوند. به این ترتیب با کمترین هزینه ممکن و حتی گاها با کمترین بک لینک، سایت تان را سئو میکنید.

3. با نرخ پرش مقابله کنید

نرخ پرش، یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت است. نرخ پرش زمانی ایجاد میشود که کاربر وارد سایت شما شده و به هر دلیلی در کوتاه ترین زمان از آن خارج شود. اما تاپیک کلاستر چه ربطی به نرخ پرش دارد؟

در واقع یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش نرخ پرش، ایجاد لینک داخلی است. زمانی که کاربر با کلیک روی لینک های صفحه وارد دیگر صفحات سایت تان شود، نرخ پرش آن هم از بین میرود. با توجه به اینکه بین کلاسترها و پیلارهای این نوع محتوا لینک داخلی زیادی وجود دارد، اغلب کاربران برای مطالعه مقالات جزئی یا کلی روی این لینک ها کلیک کرده و به این ترتیب نرخ پرش را از بین میبرند.

4. گره های محتوایی را از بین ببرید

اگر وب سایت داشته باشید، احتمالا خودتان هم این را میدانید که بعد از مدتی، دیگر واقعا تولید و مدیریت کردن محتوا کار سختی میشود. منظورم آن زمانی است که آمار محتواها از دست تان در میرود، نمیدانید الان باید چه محتوایی بنویسید و نمیدانید قبلا در مقالات سایت به مخاطبان وعده داده اید که چه مقالاتی در آینده تولید خواهید کرد.

خب Topic clusters با توجه به ساختار ساده و قابل درک شان، به شما کمک میکنند که خیلی راحت محتواها را مدیریت کرده، بدانید باید چه محتوایی بنویسید و از بهم ریختگی جلوگیری کنید.

5. دوست مخاطبان باشید

و در نهایت آخرین مزیت تاپیک کلاسترها: این محتواها به شدت مورد علاقه مخاطبان هستند. در واقع مخاطبان میتوانند به کمک این محتواها بدون سردرگم شدن، به مطالب مورد نظرشان دسترسی داشته باشند.

مخاطبان به کمک تاپیک کلاسترها نه دیگر با مشکل محتوای ناقص روبرو میشوند نه با محتواهای چند هزار کلمه ای که پیدا کردن موضوع مورد نظرشان در آنها کار سختی است. به این ترتیب میتوان گفت تاپیک کلاسترها به شما کمک میکنند که به یک مرجع و منبع معتبر تبدیل شوید.

نحوه اجرای Topic cluster

بالاخره به بخش آخر مقاله رسیدیم. در این قسمت میخواهم قدم به قدم اجرای تاپیک کلاستر در سایت را به شما آموزش بدهم. با من همراه باشید:

1. کلمات را پیدا کنید

در واقع مرحله اول، یکی از ابتدایی ترین مراحل در کل سئو سایت است. در این مرحله که تحقیقات کلمات کلیدی نام دارد، باید تمامی کلمات کلیدی که کاربران برای رسیدن به سایت شما و صفحات سایت شما جستجو میکنند را بیابید.

برای پیدا کردن این کلمات، از ابزارهای تحقیقات کلمات کلیدی و همینطور سایت رقبا و… کمک میگیریم. در مورد این موضوع در دوره تخصصی تحقیقات کلمات فرین توضیحات کامل داده ام.

بعد از پیدا کردن لیست کلمات، باید موضوعات اصلی یا همان پیلارها و موضوعات جزئی مرتبط به آنها یعنی همان کلاسترها را پیدا کنید. میتوانید حتی آنها را روی یک کاغذ بنویسید تا از یادتان نروند. مثلا بنویسید که مقاله “محتویات کِیس رایانه” به عنوان مقاله پیلار و مقالات هارد چیست، رم چیست، پاور چیست و… هم به عنوان تاپیک در نظر گرفته شوند.

در مورد دسته بندی کردن این کلمات:

بعد از پیدا کردن کلمه کلیدی پیلار و کلاسترها، از خودتان بپرسید آیا این کلمات میتوانند جواب نیاز مخاطب من را بدهند یا باید کلمات دیگری هم پیدا کنم تا یک تاپیک کلاستر جامع داشته باشم؟ اگر نیاز بود، در بین بقیه کلمات هم بگردید و مابقی آنها را پیدا کنید.

همینطور در مورد هر پیلار از خودتان بپرسید آیا این یک کلمه با موضوعات جزئی و زیرمجموعه ای است یا نه؟ ممکن است کلمه انتخابی مناسب ساخت یک پیلار نباشد و بتوانید آن را با یک محتوای آسمانخراش عوض کنید. مثلا کلمه “سئو سایت 2 زبانه” کلمه ای است که بهتر است یک محتوای آسمانخراش باشد تا یک پیلار چون جزئیات خاصی پیرامونش نیست.

2. تولید محتوا: کلاستر یا پیلار؟

در مرحله بعدی تولید محتوا آغاز میشود. سوالی که اینجا پیش می اید این است که: اول محتوای پیلار را بنویسیم یا کلاسترها را؟ در مورد این سوال دو سناریو دارم که میتوانید هر کدام را اجرا کنید:

1. محتوای پیلار را بنویسید، سپس بعد از انتشار هر کلاستر، به سراغ محتوای پیلار رفته و به کلاستر یک لینک بدهید. بهتر است هر بار بین 100 تا 300 کلمه محتوای جدید هم به پیلار اضافه شود تا قدرتمندتر شود.

2. ابتدا محتواهای کلاستر خودتان را بنویسید، بعد از اینکه همه آنها را نوشتید محتوای پیلار را نوشته و کلاسترها را به آن لینک بدهید.

من خودم اغلب از راهکار دوم استفاده میکنم و البته در زمان لینک سازی داخلی، کلاسترها را آپدیت محتوایی میکنم.

3. لینک سازی خارجی

در نهایت میتوانید به مرور فرآیند ساخت بک لینک برای تاپیک کلاستر خودتان را شروع کنید. اصولا برای ساخت یا خرید بک لینک ما سعی میکنیم بخش اعظم بک لینک را به محتواهای پیلار بدهیم. چرا؟ چون آنها اعتبار را به کلاسترها هم منتقل کرده و همراه خودشان آن صفحات را هم بالا میکشند.

کلام آخر

به عنوان کلام آخر: بار دیگر یادآوری میکنم که قرار نیست در محتواهای خوشه ای لینک سازی داخلی را محدود کنیم. بعضی مواقع ما حتی تمامی تاپیک کلاسترهای سایت مان را به هم متصل میکنیم. حتی در بعضی شرایط، با لینک داخلی بین کلاسترهای مختلف مان هم ارتباط ایجاد میکنیم.

خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که تاپیک کلاستر چیست، با پیلار و کلاستر آشنا شده و جزئیات مختلفی را در مورد آنها یاد گرفتیم. البته که مطمئنم هنوز هم سوالاتی در مورد این نوع محتوا در ذهن تان هست. پس در قسمت نظرات منتظر شما هستم و سوالات تان را در کمتر از 24 ساعت جواب میدهم. با آرزوی موفقیت. پیشنهاد میکنم مقاله breadcrumb چیست را بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

مدل تاپیک کلاستر چیست؟

یعنی اگر قبلا محتواهایی تولید میکردید که هر کدام یک مقاله جداگانه و مستقل بودند، در تاپیک کلاستر باید محتواهایی بسازید که به شکل ستون و زیرمجموعه ساخته شده اند.

pillar page چیست؟

در واقع محتوای پیلار، ستون اصلی هر تاپیک کلاستر است. همانطور که گفتم ما داریم در مورد یک مدل محتوای خوشه ای صحبت میکنیم. در واقع وسط این خوشه، یک محتوای پیلار یا ستون قرار گرفته.

منابع:

 

دیدن کامنت ها

  • سلام یه محصول هست که برای کارفرما مهمه با نام مثلا مکمل بدنسازی وی پروتین کارن با طعم شکلاتی
    میشه برای این هم پیلار کلاستر نوشت ؟

    یعنی بیام مثلا یه مقاله با این عنوان بنویسم و تیتر های مثلا مزایا و معایبش رو بیارم بعدش بیام
    و برای مزایا و معایبش هم یه مقاله بنویسیم و لینک بدم صفحه اصلی محصول و برعکس ؟

    این کار درسته ؟ شما برای اومدن بالا توی همچین کلمه لانگ تیلی به جز محتوا پیشنهاد دیگه ای دارید ؟

    • سلام
      این کیورد خیلی محصول هست و سخته براش پیلار نوشت میتونید یک مقاله برای معرفی انواع مکمل بدنسازی داشته باشید به اون صورت لینک بدید.
      برای رشد این کلمه هم لینک ورودی بهش بده یا با اف پیج تقویت کن

  • سلام جناب هاشمی
    خدا قوت خیلی ممنون بابت کیفیت عالی محتوا و کاربردی بودنش
    فقط من یکم گیج شدم اینکه تکلیف دسته بندی ها یا همون کتگوری ها چی میشه ؟ دیگه نباید کتگوری تعریف کنیم ؟ مثلا میخوایم یسری دسته بندی رو توی سایدبار بلاگ نشون بدیم که محتوا دسته بندی بشه توی حالت تاپیک کلاستر چی میشه؟

    • سلام وقت بخیر
      این دو مورد که فرمودید باهم ارتباطی ندارن بهم نزدیک هستند ولی ربطی ندارند ما از تاپیک کلاستر زمانی استفاده میکنیم که کانسپت کلمه کلیدی مقاله باشه.
      اگر نمیدونید کانسپت چیست پیشنهاد میکنم ویدویو زیر رو ببینید
      https://www.aparat.com/v/Mt86a

  • سلام خوبید؟ دو تا سوال:
    لینک سازی داخلی صفحه پیلار (جامع) به کلاسترها محدودیت تعداد داره؟
    از قدرت صفحه پیلار کم نمیکنه اگر لینکسازی داخلی به کلاسترها زیاد بشه؟

    • سلام ممنونم سلامت باشید
      نه محدودیت خاصی نداره و اینکه اتفاقا وقتی خودش صفحه اصلی یا جامع هستش مشکلی ایجاد نمیکنه اگه دقیقا طبق اصول و موارد گفته شده باشه.

  • سلام استاد روزتون بخیر
    آقای هاشمی میشه لطفا بفرمایید پیلار کلاستر با تاپیک کلاستر آیا باهم یکی اند یا باهم فرق دارند؟
    اگر باهم فرق دارند لطفا بفرمایید چه فرقی باهم دارند؟

  • عالی بود. من یک خلاصه کنم:
    1- پست های سریالی یا خوشه ای پست های کلاسترین.
    2- پیلار اون محتوای اصلی و کلاستر اون پست های زیرمجموعش هست.
    3- ما بین پیلار و کلاسترها لینک سازی داخلی می کنیم و مشکلی نداره. ولی به شرطی که اسپم نشه یعنی هر خط لینک لینک ندیم.
    4- بهتره تو لینک خارجی ، لینک بدیم به پیلار یا ستون اصلی که اعتبار بین کلاسترها پخش کنه.
    اینو نوشتم که بعدا خودم یک خلاصه از کامنت خودم بخونم.

  • خیلی خیلی خوب توضیح داده بودید واقعا کیف کردم - توی یک سایت دیگه این مطلب رو به سختی توضیح داده بودن ولی اینجا خیلی روان و عالی و قابل فهم با مثال - عالی بود - متشکرم

  • استاد من نفهمیدم که آخر صفحه پیلار را باز کنیم و به کلاستر ها لینک بدیم یا صفحه کلاستر ها را باز کنیم و به کلمه کلیدی هایی که با پیلار یکی هستند لینک بدیم! ممنونم از راهنمایی شما

  • خیلی ممنون بابت توضیحات مفید و ارزشمندتون واقعا لذت بردم از محتوای زیبا و روانی که نوشته بودین بازم تشکر میکنم

  • واضح و روان توضیح داده بودین . عالی بود، من از این مقاله استفاده کردم و یک محتوا خوب برای سایتم نوشتم

  • سلام و ممنون از مطالب مفیدتان
    در مورد تعداد کلمات پیلار توضیح دادید اما در مورد تعداد کلمات کلاسترها آیا ملاحظه خاصی وجود دارد؟ حداقل تعداد کلمات آنها چقدر باشد؟ ممنون

    • سلام خوشحالم راضی هستی علی جان
      خیر محدودیت و حداقل حداکثر نداره
      در حدی که محتوات برای سئو شدن نیاز داره باید بنویسی

آخرین پست ها

duplicate content چیست؟ شناسایی محتوای تکراری و روش‌های رفع این مشکل

آیا می‌دانستید محتوای تکراری به‌طورمستقیم بر رتبه سایت شما در نتایج جست‌وجوی گوگل تاثیر می‌گذارد؟…

6 روز قبل

گوگل آنالیتیکس چیست؟ آموزش نصب تصویری گوگل آنالیتیکس

در سال 2024 بیش‌ از 83.5% وب‌سایت‌ها از گوگل آنالیتیکس یا ابزارهای مشابه برای تحلیل…

2 ماه قبل

URL چیست؟ چگونه URL بسازیم؟

URL یکی از اجزای حیاتی در دنیای وب است که نقش مهمی در دسترسی به…

4 ماه قبل

cms چیست؟ + بهترین سیستم مدیریت محتوا

دنیای وب و طراحی سایت عملا بعد از ورود سیستم های مدیریت محتوایی مثل جوملا،…

5 ماه قبل

سئو pdf چیست؟ | 16 روش سئو فایل PDF

هنوز بسیاری از سئو کارها تصور میکنند فایل های PDF توسط موتور های جستجو و…

5 ماه قبل

kpi سئو چیست؟ + 12 شاخص عملکرد سئو 2024

شاخص‌ های کلیدی عملکرد سئو (SEO KPIs) معیارهای حیاتی هستند که به کسب‌وکارها کمک می‌کنند…

5 ماه قبل